پس قبل از آغاز یک کسب و کار، عاشق آن باشید و این کار بدون شناخت کافی و تجربه آن امکان پذیر نیست. اگر در کاری که انجام می دهید احساس و عشق نداشته باشید، آن کسب و کار جای شما نیست، چون پول یک محصول جانبی است نه هدف.

کسانی که شغلشان را دوست دارند، مشکلات و حتی درآمد کم آن را نیز به جان می خرند و همچون یک عاشق برای دلشان کار می کنند. چه بسا افراد ثروتمندی هستند که پس از دهها سال فعالیت در یک کسب و کار پولساز، از شغل خود راضی نیستند و موفقیت آنها در گرو برخی عوامل دیگر بوده است.

کسی که کارش را دوست دارد به فرموده حضرت علی(ع) بهترین تفریح برایش « کار » است و به مشتری به عنوان « انسان » احترام می گذارد و ازپیگیری امور وی لذت می برد و هیچگاه وی را « اسکناس» نمی پندارد.

برایان تریسی در کتاب 21 روش عالی برای اینکه کسب و کار موفق خودتان را به راه بیاندازید می گوید : « کاری را انتخاب کنید که برای شما مناسب است و سپس هر کاری را که ممکن است انجام دهید تا موفقیت کسب و کارتان تضمین شود ».

مارث سینیتار هم کتاب پر فروشی را به بازار عرضه کرد که عنوان آن بیانگر این قانون طلایی در کسب و کار است : « کاری را که دوست دارید انجام دهید، ثروت به دنبال آن خواهد آمد!»

امروزه پردرآمدترین مردم آمریکا و حتی جهان ، معمولا اشخاصی هستند که چنان از کار خود لذت می برند که حتی شب ها هم نمی خواهند به خانه بازگردند و کم درآمدترین آنها افرادی هستند که به کارهای خود علاقه ندارند و از سر اجبارکارشان را انجام می دهند.

البیه « دانش و تجربه » همچون دوبال طلایی پرنده موفقیت، نقش زیادی در افزایش میزان علاقه و اشتیاق افراد به کار دارند و پرواز بدون هر یک از این بالها امکان پذیر نیست و بایستی هر دوی این بالها را در خود تقویت نماییم تا با « خرد » بیشتری به کار پرداخته و موفقیت نصیبمان گردد.

لذا فکر کنید و ببینید در چه کاری استعداد و علاقه دارید و آن را با تمام قوا و توانتان انجام دهید، چرا که وقتی آنچه را که واقعا دوست دارید،انجام دهید، یک جریان ممتد و مستمر هیجان، انرژی و ایده های جدید ایجاد می شود که موجب عملکردی حتی بهتر از قبل خواهد شد.

در این خصوص همواره این پرسش اساسی را از خود بپرسید که اگر همین فرداد 500 میلیون تومان برنده شوید، آیا به کاری که امروز مشغول آن هستید ادامه می دهید؟ و در واقع اگر تمام پول و زمان لازم را در اختیار تان باشد و برای انتخاب شغل آزاد باشید، چه خواهید کرد؟

پرواضح است که افراد با انگیزه و موفق اگر این پول را داشته باشند، به کار فعلی شان ادامه خواهند داد و فقط ممکن است کارشان را بهتر یا در سطح بالاتری انجام دهند، چراکه آنها آنقدر به کارشان علاقه دارند که حتی فکر اینکه آن را ترک کنند یا بازنشسته شوند به ذهنشان خطور نمی کند.

در اهمیت دانش و تجربه و نقش آن در افزایش میزان اشتیاق به کار، امام علی (ع) حدیثی ارزشمند دارند که بایستی آن را به طلا گرفت . ایشان می فرمایند: « عقل نگهداری تجربه هاست» ، از سوی دیگر با تجربه فردی است که دارای دانشی عمیق به واسطه مواجهه با پدیده ها در زمینه ای خاص باشد». همچنین تجربه، تصوراتی از « آنچه» را به دانش « آنچه رخ می دهد» تغییر می دهد.

اصولا دانش و تجربه رابطه مستقیمی با اعتماد به نفس دارند. کسانی که بیشتر می دانند، بهتر خود را باور دارند و کسانی که در خصوص موضوعی جاهل هستند و نمی دانند، نمی توانند اعتماد به نفس داشته باشند.

چه خوش گفته است شاعر نام آور ایرانی حکیم ابوالقاسم فردوسی :  

توانا بود هرکه دانا بود                       زدانش دل پیر برنا بود

لذا در هر کسب و کاری که هستید بایستی « فکر» بیاموزید تا خود را بهتر باور کنید و « تجربه » بیاندوزید تا خود را توانمند بینید و با ترکیب دانش و تجربه راهکارهای حیاتی و استثنایی را برای موفقیت در کسب و کار خود خلق کنید.

بنده بر این باورم که کسانی که صرفا به دانش خود تکیه دارند دچار بیماری ذهنی می شوند و کسانی که دانشمندان و یافته های انها را نپذیرند و تنها به تجربه خود تکیه کنند، گرفتار خودشیفتگی خواهند شد و بایستی بدانند که هرگز نخورد آب زمینی که بلند است !

هرین کین هم چه زیبا می گوید : اگر آنچه انجام می دهی را دوست بداری، موفق خواهی بود.

کسی که کارش را دوست دارد ، آن را درست و دقیق انجام می دهد و به قول مارتین لوتر کینگ جونیور : « اگر شخصی رفتگر نامیده می شود، باید همانگونه خیابان و معابر را جارو کند  که میکل آنژ نقاشی می کرد، بتهوون سمفونی می ساخت و شکسپیر شعر می سرود. او باید آنگونه خیابانها را جارو کند که تمامی موجودات آسمانی و زمینی مکثی کنند و بگویند : « اینجا رفتگری کار می کرد که کارش را خوب انجام می داد!»

 کسانی که کارشان را دوست دارند در مقایسه با دیگران از میزان مسوولیت پذیری  بالاتری برخوردارند.

در خاتمه توصیه من به دانشجویان ، فارغ التحصیلان رشته های گردشگری، دست اندرکاران و علاقه مندان به فعالیت در کسب و کارهای گردشگری این است که عجله نکنید و هیچگاه بدون کسب دانش و تجربه لازم در حوزه گردشگری به فکر راه اندازی یک کسب و کار در این بخش نباشید. مدتی شاگردی کنید ، بیاموزید تا ردای استادی بر قد و قواره شما بنشیند و همتراز شما گردد...

 احمد دیناری: مشاور،سخنران و نویسنده مهارت های بازاریابی، فروش و سرمایه گذاری گردشگری و هتلداری

منتشرشده در مجله بازاریابی